Odporúčania a upozornenia pre držiteľov platobných kariet

Chráňte platobnú kartu a PIN číslo

  • Platobnú kartu uschovávajte na vami ľahko kontrolovateľnom mieste tak, aby ste si okamžite všimli, že vám chýba (ideálne na mieste, kde nie je ľahko viditeľná inými).

  • Ak kartu stratíte, kartu vám odcudzia alebo ak máte podozrenie, že mohla byť zneužitá inou osobou, ihneď kartu zablokujte na telefónnom čísle našej Infolinky 0850 700 007, ktorá je vám k dispozícii nonstop (telefónne číslo pre blokáciu karty si poznamenajte a majte ho vždy pri sebe).

  • Poskytovanie čísla vašej platobnej karty obmedzte na nutné minimum, taktiež minimalizujte možnosť zistiť číslo karty (treťou osobou)

  • Kartu chráňte pred mechanickým poškodením a pred magnetickým poľom. V prípade poškodenia karty požiadajte banku o znovuvydanie platobnej karty.


  • PIN je osobné identifikačné číslo, ktoré je oznámené iba držiteľovi karty a slúži na identifikáciu totožnosti držiteľa karty.

  • Venujte pozornosť utajeniu PIN čísla, nikdy ho nepíšte na platobnú kartu alebo dokumenty a iné predmety, neuchovávajte ho v mobilnom telefóne a nikdy ho neoznamujte tretím osobám.

  • Pokiaľ zabudnete PIN (nepamätáte si ho), môžete požiadať Prima banku o jeho znovuvytlačenie.

  • PIN si môžete kedykoľvek zmeniť na našich bankomatoch, alebo cez svoj Internet banking.

  • Ak zadávate PIN (pri výbere hotovosti/platbe), zadávajte ho tak, aby ho nerozpoznala cudzia osoba a nebolo ho možné odpozorovať.

Platby za tovary a služby na POS termináloch

  • Obchodník nesmie diskriminovať platbu kartou zvýšením platenej sumy oproti platbe v hotovosti.
  • Pri platení kartou si skontrolujte správnosť údajov a výšku čiastky na platobnom doklade. Podpisom platobného dokladu a jeho odovzdaním obchodníkovi alebo zadaním správneho PIN potvrdzujete správnosť účtovanej čiastky.
  • Ak zadávate PIN, zabráňte jeho odpozorovaniu inou osobou.
  • Vždy si uschovajte platobný doklad týkajúci sa platby platobnou kartou; platobný doklad porovnajte s výpisom z banky.
  • Po platbe skontrolujte, či vám obchodník vrátil platobnú kartu.
  • Ak vám obchodník platobnú kartu zadrží a neviete o dôvodoch, ktoré by mohli viesť k zadržaniu karty - napr. karta po dobe platnosti, blokovaná karta a pod., žiadajte potvrdenie o zadržaní platobnej karty (s uvedením čísla karty, doby platnosti, dátumu aj času zadržania a s uvedením, kto a kde kartu zadržal).

Zásady pre platby za tovary a služby prostredníctvom internetu

  • Presvedčte sa, či internetový obchodník akceptuje platbu vašou platobnou kartou – na stránke obchodníka hľadajte logo, ktoré je uvedené na vašej platobnej karte.
  • Pri používaní platobnej karty na platby za nákupy cez internet používajte iba bezpečné a overené stránky. Pred poskytnutím údajov o karte sa presvedčte, či údaje sú prenášané bezpečnou cestou a stránka je zabezpečená certifikátom (SSL, resp. SET protokol). Indikátorom bezpečnej stránky je protokol https:// v adresnom riadku a ikona zlatého zámku. Kliknutím na ikonu zámku si môžete overiť informácie o bezpečnostnom certifikáte, ktoré potvrdzujú zabezpečenie šifrovania komunikácie. Okrem zlatého zámku môže byť na stránke umiestnené tiež logo MasterCard SecureCode alebo Verified by VISA. Iné ako bezpečné stránky nepoužívajte pre platbu kartou za nákup cez internet.
  • Pred objednaním tovaru alebo služby si nezabudnite pozorne prečítať kompletné obchodné podmienky, informácie o pravidelných poplatkoch a poznamenajte si e-mailovú adresu obchodníka pre prípad stornovania predplatného,
  • Vyžiadajte si od obchodníka potvrdenie objednávky a uchovajte si ho pre prípad reklamácie alebo kontroly zaúčtovanej transakcie.
  • Nikdy neposkytujte svoje osobné údaje alebo identifikačné údaje platobnej karty okrem ich nevyhnutného zadania pri vykonávaní platobnej operácie (napr. PIN, číslo karty, CVV alebo iné citlivé údaje, dátum narodenia, č. účtu a pod.) pri realizovaní nákupov prostredníctvom internetu. Nikdy neposielajte svoje identifikačné údaje ani identifikačné údaje karty, ani ich telefonicky neposkytujte neznámym osobám, ani keď sa v telefóne vydávajú za zamestnancov banky,
  • Pri platení zadávate tieto údaje z platobnej karty:  číslo karty = 16miestne číslo na prednej strane karty, platnosť karty = dátum dokedy je karta platná (mesiac/rok), uvedené na prednej strane karty a CVV2/CVC2 kód = posledné 3miestné číslo na zadnej strane karty vedľa/na podpisovom prúžku karty. V žiadnom prípade nezadávajte svoj PIN.

Keď používate bankomat

  • Pred použitím bankomatu si skontrolujte miesto bankomatu (či je dostatočne osvetlené a javí sa bezpečný), skontrolujte samotný bankomat (či na bankomate nie sú umiestnené podozrivé predmety, či nie je v priestore pre kartu a výdaj peňazí umiestnený predmet, ktorý nie je súčasťou bankomatu, či nie je napr. poprášená klávesnica, aby sa dalo zistiť, ktoré klávesy ste stláčali a pod.).
  • Zásadne si pri bankomate nenechajte od nikoho radiť a riaďte sa len pokynmi uvedenými na obrazovke bankomatu.
  • Zabráňte odpozeraniu PIN čísla inou osobou, pri zadávaní PIN zakryte klávesnicu rukou.
  • Platobnú kartu na použitie majte pripravenú (neodporúčame nápadne ju ukazovať).
  • Peniaze aj kartu čo najskôr schovajte; vždy si zoberte potvrdenku, pokiaľ ju bankomat vydá.
  • Ak vidíte niečo alebo niekoho podozrivého, zrušte transakciu (tlačidlo STOP alebo CANCEL, zvyčajne červenej farby) a ihneď odíďte; ak vás niekto sleduje, choďte na miesta, kde sa zdržuje veľa ľudí.
  • Ak vám platobnú kartu zadrží bankomat bez evidentného dôvodu, kartu dočasne zablokujte na tel. č. Infolinky 0850 700 007 alebo + 421 2 68 28 5 777, + 421 2 68 28 5750  (do doby, kým sa vám karta nevráti).

Užitočné informácie

  • Denný súčet (od 0.00 hod do 24.00 hod., čas platný v SR) objemu výberov z bankomatov, objemu platieb prostredníctvom platobných terminálov (POS) a platieb na internete nemôže prekročiť váš denný/disponibilný úverový limit.
  • Pred cestou do zahraničia sa uistite, či je vaša platobná karta funkčná a platná, podľa možnosti aj či je váš denný limit dostatočný.
  • Ak vám platobnú kartu nechcú v zahraničí akceptovať (bankomat, alebo obchodník) z dôvodu prekročenia denného/disponibilného úverového limitu a vy viete, že váš limit a krytie účtu je dostatočné, skúste transakciu neskôr (alebo skúste nižšiu sumu, ak je to možné). Môže ísť o komunikačný problém, kedy sa autentifikuje na centrálne limity držané v MasterCard, ktoré môžu byť iné, ako je limit vašej karty; zvyčajne sú jednotné pre banku.
  • Dajte si pozor na dobu platnosti platobnej karty. Karta, ktorej už skončila platnosť, môže byť zadržaná.
  • Dajte si pozor na zadržanie platobnej karty z dôvodu zadania nesprávneho PIN čísla. V priebehu kalendárneho dňa (čas platný v SR) môžete 3x zadať nesprávne PIN, na štvrtýkrát vám bude platobná karta zadržaná. Obzvlášť v zahraničí by vám zadržanie platobnej karty (a vybavenie jej vrátenia) mohlo spôsobiť problémy, preto odporúčame nevyčerpať všetky možnosti.
  • Aktivujte si službu SMS notifikácia. Pokiaľ obdržíte SMS správu o autentifikácii transakcie, o ktorej nemáte vedomosť, že by ste ju realizovali, platobnú kartu čo najskôr zablokujte na tel. č. Infolinky 0850 700 007 alebo + 421 2 68 28 5 777, + 421 2 68 28 5750 

Dôležite telefónne čísla

Zapíšte si tieto telefónne čísla

0850 700 007 (Infolinka - za cenu miestneho hovoru)
041/5111 111 (Infolinka - zo zahraničia +421).

alebo

+ 421 2 68 28 5 777, + 421 2 68 28 5 750 (First Data Slovakia, s.r.o. NONSTOP)

Na niektorom z týchto telefónnych číslach okamžite oznámte krádež, stratu alebo podozrenie z manipulácie s vašou platobnou kartou. Pre tento prípad si poznačte číslo vašej karty . Zablokovanie karty znemožní jej použitie na bankomatoch a pri autentifikovaných transakciách.